tisdag 5 juli 2011

Syltsäsongen har inletts!

Förra veckan var jag hembjuden till I på brunch. Där var så mycket gott att jag knappt vet var jag ska börja....



..men Rabarbermarmeladen får bli först ut! Söt, men god! :D



1 dl vatten
500 gr rabarber, ansade och skurna i bitar
500 gr syltsocker
2 kanelstänger

Koka vatten, rabarber, syltsocker och kanelstänger 2 - 5 minuter för önskad konsistens. Fiska upp kanelstängerna och häll marmeladen i rena burkar.

När jag ändå höll på gjorde jag Jordgubbssylt också. Receptet kommer ursprungligen från Söta saker, men jag har ändrat lite på det.



500 gr jordgubbar, både hela och delade
2 dl syltsocker
saft av 1 citron
ca ½ tsk malen ingefära

Blanda allt och koka ca 5 minuter. Häll upp i rena burkar.

Båda sorterna smakar underbart av sommar och går utmärkt att frysa. Nu ska jag ner och köpa fler jordgubbar och göra en annan variant. Sedan blir det också en rabarber- och jordgubbspaj till kvällens picknick i Slottsträdgården. Till helgen ska jag plundra vinbärsbuskarna hos min Pappa. Himmel, vad jag har blivit huslig! ;)

5 kommentarer:

  1. Jag har aldrig gjort sylt eller marmelad själv (min man har gjort fikonmarmelad). Jag tror inte trädgårdens frukt och bär räcker till att sylta och safta i år men jag har inte frukt i frysen som nog ska få bli lite marmelad.

    SvaraRadera
  2. Verkligen husligt! :)Och ingen dålig brunch!!

    SvaraRadera
  3. Så gott med hemmagjord sylt och marmelad, hoppas på en god skörd av plommon på sambons pappas plommonträd så att jag kan göra plommonmarmelad

    SvaraRadera
  4. Ingen dålig bjudning du hamnade på minsann!
    Marmelad kokar vi nästan alltid själv, allteftersom burkarna i frysen tar slut så görs det ny. Det känns i alla fall lite nyttigare med egen där man vet vad som finns i burken!

    SvaraRadera
  5. Erika - Det är så himla enkelt med syltsocker. Går i ett nafs och man kan hitta på en massa roliga kombinationer själv! :)

    Hanna - Lättare att leka husmor på sommaren.. ;)

    Linda - Plommon är gott. Med mandel och lite sherry ex... :D

    Mårtenssons - Jag fryser allt. Bara att plocka fram vb. Väldigt enkelt och även om det är sött, så vet man ju precis som du säger exakt vad det är i burken! :)

    SvaraRadera